آموزش مدیریت استراتژیک-سطوح استراتژی- قسمت پنجم

استراتژی کلان، استراتژی کسب و کار و استراتژی عملیاتی-سطوح مختلف استراتژی هستند که علاوه بر تفکر استراتژیک در اینجا به آن پرداخته شده است.

سطوح استراتژی

سطوح استراتژی

سطوح استراتژی عبارتند از: استراتژی کلان، استراتژی کسب و کار، استراتژی عملیاتی

استراتژی کلان:

  • جهت گیری های کلی که تمام منابع بنگاه براساس آن ها آرایش می یابند.
  • مرتبط با اقداماتی فراتر از سطح یک واحد سازمانی
  • تصمیماتی هستند که باعث می شوند ارزش تولید شده توسط مجموعه، بیش از مجموع ارزش های تک تک شرکت های زیر مجموعه باشد.
  • پاسخ به سوالاتی در رابطه با دامنه ی فعالیت بنگاه بازارهایی که باید وارد شده یا از آن خارج شود و سبک کلی مدیریت فعالیت ها.

مثال: شرکت جنرال الکتریک 

 1-  تمرکز بر فناوری

2- توسعه منابع انسانی

3- توسعه ی بازارها به بازارهای غیر بومی

4- افزایش سودآوری از طریق نوآوری در محصولات

استراتژی کسب وکار(رقابتی)

  • مجموعه ای کاملا هماهنگ ار اقدامات اجرایی است که تضمین کننده ی موفقیت سازمان در عرصه ی رقابت است.
  • استراتژی کسب وکار علامت جهت دهنده ی بهره گیری از فرصتهای بازار برای سازمان است.
  • کاهش هزینه
  • ارائه ی نوارهای رایگان
  • اجازه ی تولید کامپیوترهای سازگار

استراتژی های عملیاتی:

جهت گیری های کلان بخش های مختلف سازمان که همراستا و پشتیبانی کننده ی استراتژی کلان و رقابتی سازمان باشد. این استراتژی ها در حوزه هایی مانند تولید، بازاریابی، منابع سازمانی و … مطرح می شود.

تفکر استراتژیک

(( مهم دیدن چیزی است که دیگران نمی بینند.))

  • شیوه ی خاصی برای اندیشیدن است که می توان آن را مهارت معماری استراتژی نیز دانست.(Hamel & Parahold)
  • بنایی برای خلق استراتژی ها ی قاعده شکن یعنی کاری که فرآیندهای برنامه ریزی قادر به آن نیستند. (مینزبرگ)
  • مبنایی برای خلق استراتژی های نو که قادر است قواعد رقابت را تغییر دهد و چشم اندازی کاملا متفاوت از وضع موجود را ترسیم کند. ( جین لیدکا)

ویژگی های تفکر استراتژیک از دیدگاه لیدکا:

نگرش سیستمی
تمرکز بر هدف
فرصت جویی هوشمندانه
تفکر در زمان
فرضیه سازی

منبع: وبلاگ دنیای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مروری بر سیستم تولید ناب(JIT)-قسمت اول

چ اردیبهشت 8 , 1400
ابتدا به تاریخچه تولید و روش های تولید پرداخته می شود و در ادامه تعاریفی که در باب تولید ناب وجود دارد آورده شده است.