سطوح استراتژی

سطوح استراتژی عبارتند از: استراتژی کلان، استراتژی کسب و کار، استراتژی عملیاتی
استراتژی کلان:
- جهت گیری های کلی که تمام منابع بنگاه براساس آن ها آرایش می یابند.
- مرتبط با اقداماتی فراتر از سطح یک واحد سازمانی
- تصمیماتی هستند که باعث می شوند ارزش تولید شده توسط مجموعه، بیش از مجموع ارزش های تک تک شرکت های زیر مجموعه باشد.
- پاسخ به سوالاتی در رابطه با دامنه ی فعالیت بنگاه بازارهایی که باید وارد شده یا از آن خارج شود و سبک کلی مدیریت فعالیت ها.
مثال: شرکت جنرال الکتریک
1- تمرکز بر فناوری
2- توسعه منابع انسانی
3- توسعه ی بازارها به بازارهای غیر بومی
4- افزایش سودآوری از طریق نوآوری در محصولات
استراتژی کسب وکار(رقابتی)
- مجموعه ای کاملا هماهنگ ار اقدامات اجرایی است که تضمین کننده ی موفقیت سازمان در عرصه ی رقابت است.
- استراتژی کسب وکار علامت جهت دهنده ی بهره گیری از فرصتهای بازار برای سازمان است.
- کاهش هزینه
- ارائه ی نوارهای رایگان
- اجازه ی تولید کامپیوترهای سازگار
استراتژی های عملیاتی:
جهت گیری های کلان بخش های مختلف سازمان که همراستا و پشتیبانی کننده ی استراتژی کلان و رقابتی سازمان باشد. این استراتژی ها در حوزه هایی مانند تولید، بازاریابی، منابع سازمانی و … مطرح می شود.
تفکر استراتژیک
(( مهم دیدن چیزی است که دیگران نمی بینند.))
- شیوه ی خاصی برای اندیشیدن است که می توان آن را مهارت معماری استراتژی نیز دانست.(Hamel & Parahold)
- بنایی برای خلق استراتژی ها ی قاعده شکن یعنی کاری که فرآیندهای برنامه ریزی قادر به آن نیستند. (مینزبرگ)
- مبنایی برای خلق استراتژی های نو که قادر است قواعد رقابت را تغییر دهد و چشم اندازی کاملا متفاوت از وضع موجود را ترسیم کند. ( جین لیدکا)
ویژگی های تفکر استراتژیک از دیدگاه لیدکا:
نگرش سیستمی
تمرکز بر هدف
فرصت جویی هوشمندانه
تفکر در زمان
فرضیه سازی
منبع: وبلاگ دنیای مجازی