آموزش مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات-بنگاه دیجیتالی- قسمت چهارم

در این جا تغریفی از بنگاه دیجیتالی آورده شده است و عوامل موثر برآن با دید مدیریت استراتژیک و ابزارفناوری اطلاعات بیان شده است.

محیط عملیاتی

محیط عملیاتی سطحی از محیط بیرون سازمان است که شامل مولفه های خاص و صریح برای مدیریت سازمان می باشد. مولفه های اصلی این سطح عبارتند از: مشتری، عوامل رقابتی، نیروی کار، تامین کنندگان و عوامل بین المللی.

محیط درونی

محیط درونی عبارت است از سطحی از محیط سازمان که در داخل سازمان بوده و معمولا مفاهیمی خاص و صریح از مدیریت سازمان ارائه می دهد. این مفاهیم می تواند شامل منابع مالی، ساختار سازمانی، قابلیت های سازمانی، سیستم ها و روش ها باشد.

محیط های کسب وکار رقابتی و پیدایش بنگاههای دیجیتالی(Digital Firms)

بنگاه دیجیتال

چهار تغییر عمده و قدرتمند جهانی باعث تغییر محیط کسب وکار گردیده است:

  1. پیدایش اقتصاد جهانی
  2. دگرگونی موسسات تجاری
  3. پیدایش بنگاه دیجیتالی
  4. دگرگونی اقتصاد صنعتی

موفقیت بنگاه ها امروز و آینده به توانایی آنها برای عمل کردن در سطح جهان بستگی دارد. جهانی شدن و IT هم چنین تهدید های تازه ای برای بنگاه های کسب کار داخلی به بار می آورند. برا ی این که بنگاه ها در بازارهای بین المللی شرکای رقابت آمیز باشند به سیستم های اطلاعاتی و ارتباطات قدرتمندی نیاز دارند.

اقتصادهای صنعتی درحال تبدیل شدن به اقتصادهای خدمات دانایی و اطلاعات هستند در حالی که تولیدات صنعتی به کشورهایی منتقل شده اند که دستمزدها درآن جا پایین است.  در یک اقتصاد مبتنی بر دانایی اجزای کلیدی تولید ثروت هستند.

بنگاه های کسب وکار سنتی یک چیدمان سلسله مراتبی، متمرکز، ساخت یافته شامل متخصصانی بود که به طور نمونه بر  مجموعه ی ثابتی از رویه های عملیاتی استاندارد تکیه داشت تا یک کالا یا خدمت تولید شده ی انبوه را تولید کند. سبک جدید بنگاه های کسب وکار، چیدمان مسطح، غیر متمرکز، انعطاف پذیر و متشکل از نیروهای همه فن حریف است که برای تحویل کالا و خدمات سفارشی برای بازارها یا مشتریان ویژه مناسبند.

استفاده گسترده از IT در بنگاههای کسب و کار از اواسط دهه ی 1990 همگام با طراحی دوباره سازمان شرایط پیدایش پدیده ای تازه درجامعه ی صنعتی به نام بنگاه دیجیتالی را ایجاد کرد.

تعریف بنگاه دیجیتالی : یک بنگاه دیجیتالی بنگاهی است که در آن تقریبا همه ی مناسبات کاری سازمان با مشتریان، عرضه کنندگان و کارکنان به صورت دیجیتالی و با واسطه ی آن انجام می شود. وجه تمایز بنگاه دیجیتالی با بنگا ه های سنتی اتکای تقریبا کامل آن ها به مجموعه ای از فناوری اطلاعات برای سازماندهی و مدیریت است. برای مدیریت بنگاه های دیجیتالی، IT تنها یک توانمند ساز نیست بلکه شامل هسته های اصلی کسب وکار و ابزار اولیه ومدیریت است.

محیط های کسب وکار در حال تغییر

جهانی شدن:
– مدیریت و کنترل در یک بازار جهانی
– مراقبت در بازارهای دنیا
– گروه های کاری جهانی
– سیستم های تحویل جهانی
– و ……..    
دگرگونی بنگا ه های نوآور:
– مسطح کردن
– تمرکززدایی انعطاف پذیری
– استقلال محلی
– هزینه های پایین مبادله وهماهنگی
– واگذاری اختیارات
– کار مشارکتی و کار گروهی
و ……..
دگرگونی اقتصاد های صنعتی:
– اقتصاد مبتنی بر دانایی و اطلاعات
– کالا و خدمات جدید
– دانایی یک دارایی محوربهره ور و استراتژیک
– رقابت مبتنی بر زمان
– عمر کوتاه محصول
– محیط پرتلاطم
– و …….
پیدایش بنگاه های دیجیتالی:
– مناسبات دیجیتال با مشتریان و عرضه کنندگان
– انجام فرآیندهای اصلی کسب وکار از طریق شبکه های دیجیتالی
– مدیریت دیجیتالی دارائی های کلیدی شرکت
– درک و پاسخگویی سریع به تغییرات محیطی
– و……..

منبع: وبلاگ دنیای مجازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آموزش مدیریت استراتژیک-سطوح استراتژی- قسمت پنجم

د اردیبهشت 6 , 1400
استراتژی کلان، استراتژی کسب و کار و استراتژی عملیاتی-سطوح مختلف استراتژی هستند که علاوه بر تفکر استراتژیک در اینجا به آن پرداخته شده است.