پروژه ساخت کنکورد، اولین هواپیمای تجاری مافوق صوت جهان، تماما توسط دولت های انگلستان و فرانسه حمایت می شد و به منظور توسعه و ترویج صنعت مشترک هوافضای اروپا آغاز گردید. پروژه کنکورد از لحاظ مدیریت پروژه، با شکست مواجه شد- چون بودجه و برنامه زمانی پروژه به شدت افزایش یافت. با صرف مدت زمانی بیش از هفت سال و هزینه ای بالغ بر ۱٫۵ میلیارد پوند (۳ میلیارد دلار)، پروژه کنکورد لقب پرهزینه ترین تجربه بازاریابی تاریخ را به خود اختصاص داد. در واقع، این هواپیما منجر به پیدایش “سفسطه کنکورد” گردید – باوری که می گوید توقف یک پروژه پس از آن که مبالغ قابل ملاحظه ای پول در آن سرمایه گذاری شد، فقط به هدر دادن سرمایه است.

سال ها پس از انجام پروژه ساخت کنکورد، بسیاری از تحلیلگران، این عقیده را که این پروژه، یک شکست کامل بوده، کنار گذاشتند. در حقیقت، علی رغم شکست آشکاری که در بودجه و برنامه زمانی آن مشاهده می شد، نظرات کاملا برعکس شده و به پروژه ساخت کنکورد به عنوان یک موفقیت نگریسته شد. دلیل اصلی این که چرا این عقیده، باور کردنی بود، بسیار ساده بود: پروژه به هدف اولیه خود رسیده بود. بر خلاف معمول این هدف، هدفی تجاری نبود (به خاطر هزینه های مستقیم طراحی و عملیاتی پروژه، از کنکورد برگشت سود انتظار نمی رفت)، بلکه یک هدف سیاسی قلمداد می شد. توسعه و عملیات مشترک بر روی کنکورد توسط شرکت هواپیمایی فرانسه و BOAC منجر به ائتلاف و همراستایی دو شرکت هوافضای اروپایی برتر گردید، هدفی که برای هر دو دولت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود.
منبع: کتاب مدیریت موفق پروژه های IT