سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

درباره سایت

درباره سایت

سایت نوشته های هوشمند به عنوان یک سایت در زمینه فناوری و علم، اخبار، مقالات و اطلاعات مرتبط با دنیای فناوری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این سایت شامل اخبار جدیدترین فناوری‌ها، تحولات علمی، مقالات تخصصی، آموزش‌های مرتبط با فناوری و بسیاری از موضوعات دیگر مرتبط با فناوری است.

با دنبال کردن ، می‌توانید با دستاوردها، تحولات و رویدادهای مرتبط با فناوری آشنا شوید و همچنین با تحولات صنعت فناوری، رویدادهای مهم و نکات کلیدی مطلع شوید. همچنین با دسترسی به مقالات و آموزش‌های موجود در این سایت، می‌توانید مهارت‌های جدیدی در زمینه فناوری کسب کنید و به روز بودن خود را در این زمینه حفظ کنید.

دسترسی سریع

پربازدیدترین

مقایسه تفکر استراتژیک با تفکر غیر استراتژیک

مقایسه تفکر استراتژیک و غیر استراتژیک
مقایسه تفکر استراتژیک و غیر استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک

  • نوعی برنامه ریزی بلند مدت است که به سازمان به عنوان یک کل می نگرد
  • مجموعه ای از ابزار و متدولوژی های لازم برای تحقق استراتژی حاصل از تفکر استراتژیک است.

مدیریت استراتژیک

  • مدیریت استراتژیک مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات مدیریتی است که کیفیت عملکرد سازمان را در بلند مدت رقم می زند.
  • مدیریت استراتژیک گرفتن تصمیمات امروز با توجه به شرایط محیطی و از دیدگاه عملیاتی برای رسیدن به نتایج فردا است.
مدیریت استراتژیک

فرآیندمدیریت استراتژیک

  • تجزیه و تحلیل
  • پایه گذاری جهت گیری های سازمان: عناصر این مرحله عبارتند از:
    • ماموریت سازمان
    • چشم انداز
    • ارزش های سازمانی

این سه عنصر به منزله ی اتصال دهنده ی عناصر سازمانی بوده بیانگر ماهیت چگونگی و راستای جهت گیری های سازمانی هستند . ماموریت فلسفه ی وجود، ارزش ها به منزله ی اصول اعتقادی و چشم انداز، حکم تصویر زنده ی سازمان در آینده ای تعریف شده را دارد.

  • هدف گذاری
  • تعیین و تدوین استراتژی
  • بسته سازی و اجرای استراتژی ها
  • کنترل استراتژی ها

5 فعالیت اساسی مدیریت استراتژیک

  1. تعیین رسالت و اهداف سازمان
  2. بررسی محیط درونی و بیرونی سازمان
  3. فورموله کردن استراتژی
  4. اجرای استراتژی
  5. ارزیابی و کنترل
مثلث رسالت

چشم انداز(Vision)

چشم انداز به منزله ی جلوبرنده ی سازمان بوده، در راستای هدف بزرگ، دشوار و بلند پروازانه در مدت زمان 30-10 سال و توصیف زنده ی سازمان در پایان دوره ی برنامه ریزی استراتژیک می باشد.

ارزش آفرینی در سازمان(Values )

ارزش آفرینی در سازمان اصول اعتقادی پویا و اساسی یک سازمان است. این ارزش ها به عنوان اصول راهنمای جاویدان به هیچ توجیهی نیاز ندارند و برای افراد درون سازمان ارزش و اهمیت ذاتی دارند. معمولا جنبه های اصلی ارزش ها به صورت زیر است:

  1. ارزش حیاتی
  2. ارزش احساسی
  3. ارزش عالی

معمولا ماموریت و چشم انداز در قالب بیانیه(statement) منتشر می شوند و ارزش های محوری در قالب شعار.

Solution for a Small Planet

I.B.M

Compaq, Better Answers

Compaq

We Work in Your World

PeopleSoft

استراتژی و محیط های کسب و کار

سازمان ها باید در بستر برنامه های جاری خود ساز و کارهایی هم برای بررسی و ارزیابی محیط و کشف فرصت های استراتژیک داشته باشند. فرصت ها مستمرا در محیط به وجود می آیند و از بین می روند و درک و تفسیر آن ها نیازمند بررسی و فهم محیط سازمان و قواعد حاکم بر آن است. رفتار موفق مدیران استراتژیک سرشار از توجه به محیط، تشخیص به موقع فرصت ها و جهت گیری در راستای بهره گیری از آن است.

منبع: وبلاگ دنیای مجازی